IgÃ¥r var det äntligen dags för lansering av en ny sajt som jag jobbat med ett tag: Gehrmans News. Jag är ju anställd av (bland annat) Gehrmans Musikförlag som webmaster, och där har det länge funnits ett behov av dels utrymme att publicera fler nyhetstexter än tidigare, men ocksÃ¥ ett behov av att nyheterna inte ”försvinner” sÃ¥ fort de inte längre fÃ¥r plats pÃ¥ startsidan för Gehrmans Musikförlag där ocksÃ¥ webbutiken finns.
SÃ¥ vi bestämde oss för att lansera en separat nyhetssajt, där nyheter om musiken, utgÃ¥vorna och upphovsÂmännen som förlaget jobbar med hamnar i fokus. Gehrmans huvudsajt fortsätter att vara kanske framför allt webbutik för noter, men det är ocksÃ¥ där vi har kontaktinformation till företaget och lite annan information. Den nya sajten blir mer ett flöde av händelser, men samtidigt ett arkiv där äldre nyheter är lättillgängliga genom kategoriseringar och taggningar. Lite mer tankar kring den nya sajten har vi skrivit om i pressmeddelandet: Gehrmans lanserar musiknyhetssajt.
Förutom det tekniska jobbet jag haft med att bygga sajten i WordPress var det ett ganska stort jobb att fylla den med de drygt 200 nyheterna som finns pÃ¥ plats frÃ¥n start. Nyheterna frÃ¥n senaste Ã¥ret kunde jag ta frÃ¥n förlagets befintliga sajt som jag projektledde och lanserade för ett Ã¥r sedan, och där hade vi ocksÃ¥ stora bilder. Men när det gällde äldre nyheter, frÃ¥n vÃ¥r tidigare sajt, fanns det bara minimala bilder och alla länkar var förstÃ¥s felaktiga. Och en del nyheter hittade jag bara genom att gÃ¥ tillbaka med hjälp av den fantastiska Internet Archive Wayback Machine…
En annan anledning till att vi byggde en helt ny sajt är kostnad och flexibilitet. Rent krasst så är webbutikssajten byggd på en e-handelsplattform som förvisso har ganska bra CMS-funktioner, men som också har vissa begränsningar. Det är inte nyhetsflöden i olika kategorier som är den starka sidan, och på grund av olika orsaker så kräver det en hel del konsulttid om vi skulle försöka bygga något sådant i den plattformen. Det blir dyrt. Gehrmans News har jag byggt i WordPress, och jag är avsevärt billigare än konsultkostnader. Och det är flexibelt såtillvida att det förstås går väldigt snabbt och lätt att göra förändringar när kontrollen ligger helt i förlagets händer.
För att driva trafik, och för att förhoppningsvis förbättra sökresultat i sökmotorerna, länkar vi förstås mellan de båda sajterna. Nyhetspuffar på förlagets huvudsajt leder till nyhetssajten, och nyhetssajten länkar till utgåvor i webbutiken. Men tappar man bort sig i det? Är det tillräckligt tydligt att det är två sajter och på vilken man befinner sig? Länkar vi tillräckligt mycket mellan dem?
Kom gärna med synpunkter och idéer, det tar jag mer än gärna emot!